Fiksupinnalla noin 75% yhteydenotoista etenee remonttisopimukseen!
Uskomatonta, mutta totta. Kuinka paljon myyjiä, asiakastapaamisia ja toistoja tälläisen prosessin luominen on vaatinut? Ei yhtään.
Fiksupinnan missiona on alusta asti ollut remonttialan digitalisaatio ja siinä olemme varmasti Suomen kiistaton kärki.
Verkkokaupasta tilaaminen on edelleen kansalaisille hieman vaikeaa, vaikkakin pienempiä remontteja, kuten kylpyhuonehuoltoja uskalletaan tilata suoraan muutamalla klikkauksella.
Kun puhutaan alle 1000 euron remonttitarpeesta, on verkkokauppa suosituin tapa tilauksen tekemiseen. Useamman tuhannen remontit vaatii vähän enemmän asiakkaalta, jolloin verkkokauppaklikkaus ei olekaan ihan helppo päätös. Yleensä potentiaalinen asiakas käy katsomassa verkkokaupasta urakan sisällön ja hinnan, jonka jälkeen näpyttelee tarjouspyyntölomakkeen.
Olen vuosien varrella pohtinut ja kehittänyt näitä tilausprosesseja varmasti useita satoja tunteja. Halunnut asioiden olevan mahdollisimman helppoja ja suoraviivaisia niin asiakkaalle, kuin meillekin.
Jos käy niin, ettei asiakas tee tilausta suoraan verkkokaupasta vaan ottaa yhteyttä tarjouspyyntölomakkeen kautta, meillä on yleensä tasan yksi operaatio ennen kaupantekoa. Se on tarjouksen lähettäminen. Tarjouspyyntölomake on suunniteltu niin yksityiskohtaisesti, että voimme vastata siihen minuuteissa. Asiakas joutuu mittaamaan kylpyhuoneensa ja miettimään mitä huoltotoimenpiteitä tai remontteja sinne tarvitsee. Asiakas on yleensä jo yhteyttä ottaessaan erittäin sitoutunut.
Olemme karsineet renkaanpotkijat pois. Meillä on 75% mahdollisuus, että asiakas hyväksyy antamamme tarjouksen vielä samana päivänä.
Verkkokaupan ja asiakasta osallistavan tarjouspyynnön hyvät puolet:
1. Nopeus. Asiakas näkee hinnan heti, saamme tilauksen samantien.
2. Helppous. Jos remonttitarve on tiedossa, asiakas saa tilattua sen muutamalla klikkauksella. Meillä ei mene aikaa selvittelyyn.
3. Edullisuus. Asiakas voi saada remontin perinteistä kaupantekotapaa edullisemmin. Myyjän palkkio loistaa poissaolollaan, joka näkyy sekä yrityksen, että asiakkaan kukkarossa.
4. Kaupantekoprosentti. Kun asiakas on nähnyt hinnan ja ottaa silti yhteyttä, hän todennäköisesti ostaa meiltä.
Verkkokaupan ja asiakasta osallistavan tarjouspyynnön huonot puolet:
Olen joskus menettänyt yöunet miettiessäni kuinka paljon asiakkaita menetämme, kun kaupantekotyyli on melko passiivinen.
Kuinka moni ihminen tulee verkkokauppaan, katsoo hinnan ja poistuu shokissa? Varmasti aika moni.
Ne on tilanteita, joissa toisenlaisella tyylillä (hinnat piilottamalla) saisin asiakkaan jättämään yhteystiedot. Tämän jälkeen voisin kontaktoida asiakkaan ja voidella hänet ostamaan meiltä. Sekin onnistuisi kyllä.
Olen kuitenkin pitänyt kynsin ja hampain kiinni ideologiastamme, emmekä aio sitä muuttaa, vaikka välillä ajatukset ahdistaisivatkin.
Enemmän ahdistaisi kuitenkin se turhan työn määrä, turhat yhteydenotot, renkaanpotkijat ja hinnankyselijät. Sitä varten pitäisi varmasti palkata yksi ihminen lisää. Karsimaan se pieni prosentti, jolle voisi myydä omia palveluita.
Kilpailijoiden hyväksikäyttö
Uusia firmoja tälle alalle nousee, kuin sieniä sateella. Sehän sopii meille!
Kilpailijoista on yleensä vain hyötyä.
Matkiminen on ihailun kaunein muoto ja Fiksupinnan tyylisiä verkkokauppoja on parin vuoden sisällä tipahdellut muutamia. Osalla jopa verkkokaupan tekstit ja hinnoittelutariffit on suoraan kopioituja. Olen ylpeä siitä!
Mitä enemmän tarjoajia on alalla, sitä enemmän on mainostamista. Mitä enemmän ihmiset törmäävät mainoksiin, sitä tunnetummaksi palvelut tulee. Mitä enemmän uudet yritykset luovat tarpeita ihmisille, sitä varmemmin he niistä myös kiinnostuvat. Silloin asiakas menee googleen ja löytää meidät.
Pyöritämme vielä melko pientä, noin 500 000 euron liikevaihtoa. Se on kuitenkin kohtalainen saavutus esimerkiksi vuonna 2024 laitettuihin mainoseuroihin nähden. Summa on nolla euroa.
Ehkä nyt on myös meidän aika alkaa kasvaa ja lyödä euroja googleen sekä sosiaaliseen mediaan. Vai voisiko loputtomiin kasvaa muiden mainoseuroilla? Se jää nähtäväksi.
Käy rohkeasti kokeilemassa miten remontin tilaaminen sujuisi netissä.
Olisitko valmis ostamaan tulevaisuuden tavalla?
Terveisin, Fiksupinta Oy
Strateginen johtaja, yrittäjä ja liikemies
Ville Pihlajamäki